Przy kształtowaniu wytrzymałości tlenowej niezbędnym narzędziem jest sporttester, który rejestruje częstotliwość skurczów serca zawodników. Okres przygotowawczy można podzielić na okres przygotowania indywidualnego oraz okres przygotowywania zespołowego.

Ćwiczenia w pierwszym tygodniu okresu przygotowania indywidualnego powinny mieć charakter czysto wprowadzający do maksymalnej intensywności wysiłku tlenowego w związku z tym bardzo wymagająca próba wytrzymałości ogólnej jakim jest np. beep test winien być przeprowadzony w piątek pierwszego tygodnia, aby zawodnicy już na samym początku przygotowań nie doznali przeciążenia organizmu związanego z brakiem przygotowania do maksymalnego wysiłku.

Po określeniu HRmax np. w beep teście w następnej kolejności należy indywidualnie wyznaczyć programy treningowe kształtujące wytrzymałość tlenową. Robi się to przeważnie w okresie przygotowania indywidualnego.

W kształtowaniu tlenówki w okresie przygotowawczym zespołowym (praca na poniomie progu przemian beztlenowych) warto wprowadzić czynności realnie występujące w grze tj. bieg odstawno dostawny, doskok odskok, bieg tyłem, wyskoki itd. Jest również możliwość kształtowania bardzo ważnej gibkości (przewroty w tył w przód) w tym samym okresie co daje nam możliwość maksymalnego wykorzystania tego czasu na jak największy obszar zdolności motorycznych.

Oczywiście w programie wytrzymałości należy wykorzystywać piłki, aby zawodnik potrafił biegać mając na uwadze piłkę co powoduje większe oswojenie oraz jej czucie przy narastającym wysiłku, który odzwierciedli wysiłek meczowy.

Bieganie jednostajne przez okres od 50 do 90 minut bez kontroli sportestera nie tylko „zamula zawodnika” (ponieważ nie jest poddawany w tym okresie przez żadne pozytywne bodźce) ale i często obniża próg przemian beztlenowych a co za tym idzie i wytrzymałość tlenową ponieważ przy braku kontroli częstotliwości skurczów serca często następuje sytuacja, iż zawodnicy biegają przy tętnie ponad 190 (gdzie prawdopodobny próg przemian beztlenowych u najlepszego zawodnika wyniesie 180) co wcale nie pomaga a wręcz jednoznacznie będzie szkodzić zawodnikom powodując produkowanie ogromnej ilości kwasu mlekowego, którego ciężko będzie się pozbyć do momentu kolejnej jednostki treningowej co doprowadzić może tylko i wyłącznie do przetrenowania a to z kolei do zwiększonego prawdopodobieństwa wystąpienia kontuzji.

Warto zaznaczyć, iż wytrzymałość tlenową należy kształtować tak długo jak to jest koniecznie jednak również tak krótko jak to tylko możliwe po czym należy skupić się przede wszystkim na generowaniu dużej intensywności gry, mocy, dynamiki i jak największej szybkości akcji bez piłki i z piłką.

Najnowsze