„Wytrzymałość” jako taka podobnie jak i siła jest podstawą i podłożem do kształtowania reszty zdolności motorycznych jednak z czasem musimy najszybciej jak to tylko możliwe zmienić charakter przygotowania motorycznego w kierunku kształtowania zdolności szybkościowo siłowych.

 

Na wytrzymałość ogólną składa się wytrzymałość tlenowa oraz beztlenowa. Naszą podstawą jest rozwijanie wytrzymałości tlenowej na jak najwyższy współczynnik częstości skurczów serca, prędkości biegu 3,2-5m/s. Aby kształtować taką wytrzymałość pracujemy do progu przemian beztlenowych, który przeważnie najdokładniej wyznaczać będzie stężenie mleczanu we krwi 4 mmole/l. Zasadą jest czym wyżej usytuowany próg przemian beztlenowych tym jesteśmy w korzystniejszej sytuacji i np wtedy kiedy podczas gry korzystamy z przemian energii tlenowych mamy jeszcze duże rezerwy natomiast jeśli przeciwnik na tym samym etapie gry przekroczył już próg przemian beztlenowych i korzysta z zasobów energii beztlenowych to jego efektywność zmierza ku drastycznie narastającemu zmęczeniu. Nagromadzenie mleczanu przekracza czasami ponad 10 mmoli/l a nawet i jeszcze dużo więcej. Uniemożliwia to pewną i skuteczną grę przez długi okres czasu przy dużej intensywności. Wytrzymałości ale ta typowo szybkościowa (czyli ta ponad progiem przemian beztlenowych) samoczynnie poprzez skuteczny trening tlenowy rozpoczyna się z zupełnie innego wyższego pułapu i jest to bardzo pożądane zjawisko, gdzie przy konieczność pozostawienia najlepszego zawodnika na boisku przez dłuższy okres czasu o maksymalnym natężeniu gry będziemy pewni, iż poprzez doskonałe przygotowanie wytrzymałościowe ogólne jesteśmy w stanie wykorzystać najlepsze cechy na boisku swojego najlepszego zawodnika.

Kształtowanie wytrzymałości typowo tlenowej ze stopniową zmianą skierowaną w stronę kształtowania typowej szybkości oraz siły dynamicznej w okresie startowym jest bardzo wymaganą formą pracy ze strony trenera jednak ze względu na specyfikę mojej gry bezpośrednio w okresie startowym w związku z czym nie ma potrzeby bezgranicznego skupiania się na kształtowaniu w przeważającym stopniu wytrzymałości tlenowej ze względu na to, że charakter gry oraz częste możliwości wprowadzania wypoczętych zawodników z ławki rezerwowej (o tzw. świeżości) sprawia, że nadmierne przeprowadzanie takich treningów mijałoby się z celem ponieważ byłoby to mało korzystne dla samych zawodników, którzy „odbiegali by” od przeciwników  na podłożu czysto szybkościowym lub na podłożu generowanej mocy (wyskok) a przez to traciliby na swojej wartości i z góry skazani byliby na ustąpienia miejsca lepiej przygotowanym przeciwnikom. Nie zmienia to faktu, że kształtowanie wytrzymałości tlenowej i podnoszenie progu przemian beztlenowych są podstawą i absolutnym fundamentem do rozwoju innych zdolności motorycznych (np. przy szybkości ponieważ czym lepiej rozwinięte są przemiany tlenowe w organizmie tym szybciej odbudowujemy fosfokreatynę w przerwach aktywnego wypoczynku podczas kształtowania szybkości).

 

 

Najnowsze