• Powierzchnie napędowe-(wszelkie zagłębienia są pożyteczne, charakterystyczne ułożenie dłoni i przedramienia niczym wiosło)  Istotne jest jak daleko przepłyniesz dzięki jednemu cyklowi. Interesuje nas efektywność tego ruchu, który sprawia, że poruszamy się naprzód). Najlepiej, aby powierzchnie napędowe powstały jak najszybciej oraz jak najpóźniej kończyły swoje oddziaływanie na wodę.

• Płyniemy jak najbliżej lustra wody oczywiście (równolegle do lustra wody) ponieważ tam jest najmniejsza gęstość, która umożliwi nam lepsze przebijanie się przez wodę.

• Rotacja pomaga wykorzystać nam darmową siłę jaką jest grawitacja. poprzez przenoszenie ramion ponad lustro wody zmniejsza się także opór czołowy wody powierzchnia tarcia naszej skóry na wodę.

• Ubijacze piany :P Wyeliminowanie rozbryzgiwania wody spowoduje tym, że nie będziesz wytwarzał zbędnego efektu falowania, który przeszkadza w pływaniu nie tylko Tobie ale także i innym.

• Energię wytworzoną z powierzchni napędowych kierujemy (odpychamy) do tyłu w kierunku stóp. Najlepiej prowadząc powierzchnie stosunkowo najdłużej w pozycji prostopadłej do lustra wody. Nie marnujemy energii odpychając wodę do dołu lub na bok itp. Energię wykorzystujemy głównie do odpychania wody za siebie ponieważ naszym zadaniem jest pływanie do przodu a nie np. w górę.

• Nogi tylko przenoszą energie wytworzoną przez tułów nigdy nie powinny zaburzać rytmu nadanego przez górną połowę ciała

• Przygotowanie teoretyczne przed każdym treningiem oraz obserwować lepszych pływaków pomiędzy swoimi seriami w czasie odpoczynku może wizualnie przysporzyć wielu pożytecznych wskazówek dotyczących nas samych.

• Piękno i estetyka pływania idzie w znacznej mierze w parze z wynikami.

• Czym mniej "rozbryzgujesz" wodę tym bardziej osoby na pływalni będą podglądać Twoje zachowanie i ruchy podczas pływania.

• Ćwiczenie doskonałej techniki (poszczególnych detali) na krótkich odcinkach jest zdecydowanie bardziej inteligentne niż pokonanie dwudziestu długości basenów bez uprzedniej porady ze strony nauczyciela

• Stopniowo zwiększaj dystans oczywiście z zachowaniem jak najlepszej techniki. W przypadku wystąpienia problemów przekładających się na poprawność techniki należy zrobić coś łatwiejszego co nie przysparza nam problemów lub w ostateczności przerwać dane ćwiczenie i odpocząć wystarczająco tyle czasu, aby po powrocie do ćwiczenia praktykować doskonałą na dany moment technikę.

Naszym zadaniem nie jest powielanie błędnego ruchu, ponieważ czynności ruchowe powtarzane systematycznie wejdą w tzw. "nawyk ruchowy". Jednak co to oznacza w praktyce? Oznacza to, że bardzo trudne będzie wyeliminowanie ruchów "złych", które będą zakorzenione już w układzie nerwowo-mięśniowym a zastąpienie ich ruchami pożądanymi będzie u niektórych osób niesłychanie trudne lub w pewnych przypadkach nawet niemożliwe. Dlatego tak bardzo istotne jest zacząć jak najlepiej oraz jak najwcześniej pod okiem osoby, która ma dość spore pojęcie o nauczaniu jakiejkolwiek techniki.

Nie potrzebujemy nauczycieli, których zajęcia na pływalni ograniczają się do rozgrzewki składającej się z 8 długości basenów z części głównej składającej się z 20 długości oraz z części końcowej składającej się z 5 długości. Takie zachowanie jest najprostszym sposobem na wspomniane wyżej praktykowanie i powielanie nieefektywnych działań, które pociągną za sobą dalsze konsekwencje w postaci kolejnych błędów i problemów, które będzie ciężko wyeliminować.

Główne źródło (ale oczywiście nie jedyne :P ), z którego czerpałem wiedzę na temat pływania stylowego to zdecydowanie dzieła Pana Terrego Lauglina (co nie oznacza, że z innymi się nie zapoznałem :P ). Książka pod tytułem Kraul Metodą Total Immersion odmieniła moje zachowanie w wodzie oraz ogólny sposób myślenia o pływaniu. Polecam materiały tego człowieka, ponieważ korzystam z jego wiedzy nie tylko podczas pływania. Przydają się one również w innych dyscyplinach ruchowych!

Jeśli chodzi o samo pływanie! Jestem w stanie na bieżąco przypominać sobie te proste wskazówki oraz natychmiast modyfikować moje ułożenie ciała lub zmianę poszczególnych ruchów, które sprawiają, że zamieniłem moją bezsensowną walkę z wodą na prawdziwe pływanie stylowe, z którego nie ukrywam jestem bardzo dumny! Bardzo chętnie podzielę się jego spostrzeżeniami oraz pomogę Tobie stać się lepszym pływakiem! Zostań świadomym i wykształconym pływakiem! Enjoy!

Najnowsze