Sposoby na zmianę środka ciężkości:

• Pierwszy sposób na poprawę równowagi kryje się w ułożeniu głowy w stosunku do ciała. Około 4-5 kg masy Twojej głowy może sprawić, że problem równowagi może odejść w zapomnienie. Nie podnosimy głowy i nie patrzymy się do przodu, gdyż skutkuje to tym że zgodnie z zasadą wagi biodra i nogi jeszcze mocniej będą tonąć. Patrzymy się prostopadle na dno niecki basenu tak, aby woda delikatnie opływała naszą potylicę. To może sprawić, że w naturalny sposób będziemy ułożeni równolegle i jak najbliżej lustra wody , gdzie również jest najmniejsza gęstość, która pomaga nam prześlizgiwać się przez nią z minimalnym nakładem energii.

• Wyeliminujemy, także dzięki temu zbędne napięcie mięśni czworobocznych, gdzie w popularnej "żabce" oraz kraulu na piersiach przy błędnej technice pływania tymi sposobami mięsień ten jest ciągle w nadmiernym skurczu.

• Następny w kolejności sposób polega na wydłużeniu górnej części ciała poprzez utrzymywanie wyprostowanego ramienia lub ramion nad głową o jak najdłuższym możliwym odcinku czasu (z zastosowaniem elementu rotacji w niektórych stylach pływackich). Poprzez przedłużenie tego specyficznego zachowania (którego bezwzględnie należy wyćwiczyć) zmienia się samoistnie środek ciężkości, który zawędruje w kierunku bioder oraz pomoże w jeszcze bardziej równoległym ułożeniu ciała w stosunku do lustra wody. Jak to dokładnie robić pokaże w filmikach dotyczących poszczególnych stylów pływackich.

• Jest jeszcze jeden sposób służący lepszej równowadze. Wpychanie klatki piersiowej do wody. Nie koncentrujmy się specjalnie na wypychaniu bioder ku górze tylko bardziej starajmy się wpychać klatkę piersiową do dołu. To spowoduje, że biodra automatycznie niemal bez naszych zmartwień pójdą w górę.

Myślę, że po opanowaniu tych umiejętności problem złej równowagi wszyscy będą mieli za sobą. Dzięki wymienionym wskazówkom dotyczących równowagi urwiesz po kilka sekund na dystansie krótkotrwałym. Jednak prawdziwy potencjał technicznego pływania zauważysz na długotrwałych dystansach, gdzie różnice czasowe będą nawet kilkadziesiąt sekund na minusie od stanu wyjściowego.

Po zastosowaniu wymienionych przeze mnie czynności będziesz pływakiem hydrodynamicznym, a co za tym idzie ekonomicznym oraz bardzo perspektywicznym na przyszłość. Następnie będziesz mógł się skupić na jeszcze dokładniejszym ruchu poszczególnych części swojego ciała oraz zgrania wszystkiego w jedną całość tak, że zostaniesz w pełni skonfigurowanym pływakiem stylowym.

 

Najnowsze