Coraz bardziej zauważalny wymóg dynamicznej gry w piłkę ręczną ponosi za sobą nieodzowną potrzebę skupiania się na kształtowaniu zdolności motorycznych odpowiedzialnych za ową dynamikę gry.

Jako, że za wyskok odpowiedzialne jest „włożenie” pewnej siły oraz co bardziej istotne odpowiedniej szybkości możemy w dość istotnym stopniu skupiać się na tych zdolnościach przez cały okres mezocyklu. Należy jednak zaakcentować ćwiczenia typowo szybkościowe i skocznościowe w okresie startowym tak, aby uzyskać jak najlepszą „świeżość” swoich zawodników w ściśle określonym czasie, aby trafić z formą na najbardziej istotne starty lub zawody.

Aby uzyskać jak największą szybkość oraz jak najlepszą skoczność nasze ćwiczenia powinny charakteryzować się bardzo krótkim okresem trwania ćwiczenia (maksymalnie 3-5 sekund czyli sprinty max do 30 m ("w treningu jak w grze" dlatego też zaleca się sprinty max 20-25m) tak, aby zbytnio nie wkraczać w procesy beztlenowe mleczanowe, które to doprowadzają do wytwarzania znacznej ilości mleczanu we krwi a co za tym idzie doprowadzają do „zmęczenia”) oraz adekwatnie długimi przerwami w formie aktywnego wypoczynku pomiędzy poszczególnymi sprintami w poszczególnej serii danego ćwiczenia ponieważ wtedy uzupełniamy swoiste paliwo dla organizmu w postaci fosfokreatyny, która to odbudowuje się w czasie przerw wypoczynkowych i jest doskonałym źródłem energii dla bardzo intensywnych i energicznych ruchów w piłce ręcznej.

Ćwicząc krótko z zastosowaniem odpowiednio długich przerw minimalizujemy pobór energii z procesów beztlenowych kwasomlekowych, które to są odpowiedzialne za zakwaszenie mięśni a co za tym idzie za zmęczenie. Dlatego też zaleca się stosować ćwiczenia szybkościowe i skocznościowe z ogromną intensywnością, ale w bardzo krótkim czasie z przerwami, które doprowadzą nasz organizm do jak największej restytucji fasfokreatyny. Nawiasem mówiąc fosfokreatyna odbudowuje się w tzw procesach tlenowych podczas aktywnego wypoczynku w formie truchtu lub marszu (wysoka wytrzymałość tlenowa charakteryzująca się wysoko usytuowanym progiem przemian beztlenowych jest wydajnikiem szybkiej odbudowy fosfokreatyny w owych procesach tlenowych) Technikę ćwiczeń zawsze należy ćwiczyć na jak najmniejszym zakwaszeniu mięśni. Nie można doprowadzić do kształtowania oraz doskonalenia techniki na zmęczeniu pod żadnym pozorem ponieważ podchodząc w pełni wypoczętym do meczu technika kształtowana na zmęczeniu na nic nam się nie przyda.

 

Najnowsze