Do tych w płaszczyźnie strzałkowej związanych ze zmniejszeniem przodopochylenia miednicy zaliczamy: plecy okrągłe (dorsum rotundom) oraz plecy płaskie (dorsum planum).

Wada postawy plecy okrągłe charakteryzuje się nadmiernym wygięciem odcinka piersiowego kręgosłupa ku tyłowi. Obserwując sylwetkę zauważamy pogłębienie kifozy piersiowej, następnie łopatki są tutaj odstające, głowa i barki są wysunięte do przodu, klatka piersiowa jest spłaszczona, zapadnięta - funkcja oddechowa klatki piersiowej jest upośledzona oraz występuje zmniejszone przodopochylenie miednicy.

Dystonia mięśniowa w plecach okrągłych - W plecach okrągłych rozciągnięte są mięśnie karku, prostowniki grzbietu odcinka piersiowego, mięsień równoległoboczny, czworoboczny.

Natomiast przykurczone są mięśnie: piersiowe większe, piersiowe mniejsze, zębate przednie.

Zadaniem ćwiczeń korekcyjnych jest zwiększenie ruchomości kręgosłupa, klatki piersiowej, wzmocnienie mięśni karku, grzbietu oraz mięśni ustalających łopatki, a rozciągnięcie przykurczonych mięśnie klatki piersiowej i wydłużenie mięśni brzucha.

Ze względu na lokalizację zmiany wyróżniamy:

- hiperkifoza piersiowa - która umiejscawia się na odcinku kifozy fizjologicznej powodując jej pogłębienie;

- kifoza wysoka - lokalizuje się w obrębie górnych kręgów piersiowych oraz nieraz w ostatnich szyjnych;

- kifoza niska - obejmuje dolny odcinek piersiowy z tendencjom do wydłużenia na odcinek lędźwiowy;

- kifoza totalna - inaczej siedzeniowa. Obejmuje całą długość kręgosłupa, powstaje najczęściej w wyniku przebytej krzywicy. Szczyt tej kifozy lokalizuje się w ostatnich kręgach piersiowych i obejmuje odcinek lędźwiowy.

 

Mięśniami rozciągniętymi są:

prostownik grzbietu, czworoboczny, równoległoboczny, następnie czworoboczny lędźwi i biodrowo - lędźwiowy.

Mięśnie przykurczone to: pośladkowy wielki, półbłoniasty, półścięgnisty i dwugłowy uda) i mięśnie brzucha

 

W korekcji tej wady stosujemy następujące pozycje wyjściowe do ćwiczeń: odciążenie, pozycje antykifotyczne, siady, ślizgi, opady, ćwiczenia Klappa (rozciągające, wydłużające), ćwiczenia odruchu prawidłowej postawy, ćwiczenia relaksacyjne.

 

Przykurczone mięśni klatki piersiowej można rozciągać biernie lub czynnie. Biernie - przy pomocy współćwiczącego, przyrządu lub przyboru.

 

Do przeciwwskazań zaliczamy: skoki, długie intensywne biegi, krążenia ramion w przód z pochyleniem tułowia, jazda na rowerze z nisko usytuowaną kierownicą oraz wszystkie ćwiczenia, które powodują zaokrąglanie pleców (skłony tułowia w przód).

Wskazania: pływanie stylem grzbietowym, ćwiczenia wyprostne i oddechowe, zakładanie laski poniżej dolnych kątów łopatek.

 

Źródło:

Kasperczyk T. „Wady postawy ciała-diagnostyka i leczenie” Kraków 2001

Kempf H.D. „Szkoła pleców” Warszawa 1994,

Kutzner-Kozińska M. „Korekcja wad postawy“ Warszawa 1981,

Nowotny J.; Saulicz E. „Niektóre zaburzenia statyki ciała i ich korekcja” Katowice 1993, AWF

Żuk T. „Wady i bóle kręgosłupa” Warszawa 1974, PZWL

Najnowsze